VOCABULARI

LENT: La lent és el component de la càmera fotogràfica que serveix per enfocar i regular el focus, captar la llum, la lent capta els feixos de llum i els ordena a l'altre costat de manera convergent. 

DISPARADOR: 
Després de l'execució d'aquest botó s'obté a la superfície sensible la imatge que s'ha aconseguit capturar per l'ull visor.  

OBJECTIU: 
Sistema òptic compost per diverses lents, que canalitza la llum que reflecteixen els objectes situats davant seu.  

DIAFRAGMA: 
Sistema mecànic o electrònic que gradua la major o menor intensitat de llum que ha de passar durant el temps que està obert l'obturador. El diafragma es troba a dins de la lent, està compost per làmines i té diferents obertures. Serveix per regular la quantitat de llum que arriba a la pel·lícula.  

___________________________________________________________________________________

ART CONTEMPORANI: 
és l'art actual, modern. L'art contemporani mai s'acaba, sinó que modifica i s'adapta a l'època. Ja que tal i com diu el seu propi nom és l'art del moment. Per tant com a exemple; podem dir perfectament que els romans també tenien art contemporani.  

PARADOXA: 
ensenya una realitat de manera fictici, ja que es un fet estrany o anormal.  

GÈNESIS: 
l'origen, el començament o principi d'alguna cosa.  

UTOPIA: 
concepció d'un ideal irrealitzable.  

VIRUS: 
infecció que es transmet pels organismes, i va creixent.  

____________________________________________________________________________________

FOTOMONTATGE: 
tot el que inclou retocar una imatge, o l’ús d’una imatge per la creació d'un altre.

SÈRIE B: són les pel·lícules de baix pressupost.

CINEMA FANTÀSTIC: gènere de pel·lícules on la màgia, els mons de fantasia, les criatures inexistents o les aventures ubicades en un marc no realista apareixen. Està influït per la literatura fantàstica.

SLASHER: és un sub-gènere del cinema de terror on un assassí acostuma a matar a joves.

CURTMETRATGE: és una cinematogràfica que dura menys que el temps mitjà d'una pel·lícula de producció normal. Durada: entre 1 i 30 minuts.

PEL·LÍCULA: 
obra cinematogràfica destinada a la seva explotació comercial en qualsevol mitjà. Durada: de 60 minuts o superior.

SPOT: programació televisiva o de ràdio, breu però comprensible, destinat a la publicitat d'un producte o servei per captivar al client. És un comercial curt de 20 a 60 segons. 


____________________________________________________________________________________

PANTALLA: superfície plana i llisa col·locada amb l'objectiu de recollir llum que projecta imatges o ombres

ENQUADRAMENT: composició en la qual s'ordenen els objectes vistos, dins del que efectivament queda en un quadre
  -ANGULACIÓ: L'angle de visió és el punt de vista, la posició òptica, amb què enfoquem l'acció
representada en una vinyeta.

1.Angle frontal: El punt de vista és perpendicular al rostre del personatge. La mirada del personatge coincideix amb el punt de vista.

2.Angle perfil: El punt de vista se situa al costat del personatge. Veiem el rostre de perfil.

3.Angle 3/4: El punt de vista se situa entre la perpendicular al rostre del personatge i l'angle de perfil. Veiem tres quartes parts del rostre del personatge.

4.Angle picat: El punt de vista se situa a sobre del personatge. Sol tenir un valor expressiu d'inferioritat, de sumisió, abandonament, impotència.. quan ens mostra un personatge.

5.Angle cenital: És un pla semblant a una vista aèria.

6.Angle contrapicat: El punt de vista se situa sota del personatge. És un angle que reforça el valor expressiu del personatge, l'engrandeix, el potencia, donant-li un aire de poder, de superioritat o bé una expressió d'amenaça, de domini.

  -PLANIFICACIÓ: El pla és la representació d'un objecte, un personatge o un espai, en una vinyeta, segons
la distància entre l'ull del lector i la posició en què aquests es trobin. Defineix el grau d'allunyament o aproximació que el lector té respecte a l'enquadrament seleccionat.

1.Panoràmica: Mostra un gran escenari, un paisatge o una multitud. L'entorn té més importància que la figura humana, que o és, gairebé, imperceptible o no és representada.

2.Pla general: L'enquadrament ens presenta a la figura humana completa dins un entorn ampli. Ens aporta dades
del lloc on transcorre l'acció, però ja ens situa els personatges com a part de l'espai.

3.Pla sencer: Veiem el personatge de cos sencer.

4.Pla de conjunt: Té la mateixa funcionalitat que el pla sencer, però aplicat a un petit grup de personatges.

5.Pla americà o 3/4: Veiem el personatge tallat a l'alçada del genoll.

6.Pla mitjà: En el pla mitjà llarg, el personatge se'ns presenta fins la cintura i podem veure el moviment de les
mans.

7.Primer pla: És un pla dedicat, en exclusiva, al rostre del personatge.

8.Pla detall: Ens mostra algun detall molt important per a l'acció.

MOVIMENTS DE CÀMERA 
CÀMERA FIXA
La càmera resta immòbil sobre un suport i enregistra tot allò que hi passa per davant.

CÀMERA NO FIXA
1.Panoràmica: gir de la càmera sobre el seu propi eix; pot ser horitzontal, vertical o circular. 

2.Tràveling: moviment que desplaça la càmera d’un lloc a un altre, normalment sobre uns rails. Segons els moviments distingim entre tràveling lateral o frontal:
   -Tràveling lateral: quan la càmera va movent-se lateralment, normalment  seguint (des del costat) el moviment d’un personatge.

   -Tràveling frontal: quan la càmera es mou cap endavant o enrere: o bé seguint un personatge que es mou o bé apropant-s’hi o allunyant-se’n.

   -Tràveling circular: la càmera gira en cercle al voltant del personatge.

MOVIMENT LLIURE
La càmera es mou sense seguir un ordre concret. Pot ser amb grua o sense grua (quan porta la càmera una persona a sobre). 

Un moviment lliure particular és el que anomenem el de càmera a l’espatlla. Amb aquesta és possible realitzar moviments combinats de panoràmica i tràveling.

PUNT DE VISTA
NARRADOR: El narrador és el que explica la història i pot formar part de la mateixa o no.

NARRADOR EXTERN (OBJECTIU): El narrador es situa fora de la història i no podem trobar cap marca de la seva presència.

NARRADOR INTERN (SUBJECTIU): El narrador ens explica la història des de dins.

IL·LUMINACIÓ: Acció o efecte d'il·luminar, tècnica que es relaciona amb el conjunt de dispositius que s'instal·len amb l'objectiu de produir certs efectes lluminosos, pràctics i decoratius.
LLUM NATURAL: És aquella llum que percebem a través de la claror del dia. D'aquesta il·luminació hi ha diferents tipus, els quals es divideixen segons la temperatura que consignen.

LLUM ARTIFICIAL: És aquella que prové de llums leds, etc.

DIRECCIÓ LLUM
-LLUM FRONTAL: Produeix un efecte d'aplanament dels objectes, per bé que augmenta la quantitat de detalls, n'anul·la la textura. Els colors es reprodueixen amb gran brillantor. La llum que ens arriba de darrere la càmera crea un efecte frontal en el subjecte. És la posició bàsica (i infalible) per fer una fotografia. Aquesta posició permet captar perfectament un bonic cel blau de fons.

-LLUM LATERAL: Els objectes prenen una forma i textura d'una qualitat tridimensional. Les ombres són accentuades, de manera que el contrast és més alt. La llum lateral es pot utilitzar per crear ombres dramàtiques sobre superfícies (per exemple: murs) i crear una atmosfera. La llum lateral és atractiva i generalment s'utilitza per aconseguir un gran efecte; un tipus d'il·luminació que es troba al principi i al final del dia. 

-CONTRALLUM: És un recurs utilitzat per quan volem captar una escena on hi ha la llum al davant amb la intenció que la imatge quedi totalment fosca i només es puguin veure les siluetes.

-PICAT: La il·luminació ve de dalt. Aquest tipus és molt utilitzat en imatges de sants, verges, etc. Ja que els dóna un aspecte de dolçor, pau, quietud, grandiositat, etc.

-CONTRAPICAT: La llum ve de baix. Al contrari que amb el picat, dóna les imatges un aspecte enigmàtic, dur, agressiu, etc. És molt utilitzat en fils de terror i "suspens".

MUNTATGE: Operació d'empalmar diverses seqüències fílmiques, obtingudes separadament, de manera que formin una successió ordenada que produeixi una línia temàtica coherent.
MUNTATGE DIALÈCTIC: Aquell que pretén que de dos plans successius en sorgeixi una idea, que no hi és en cap dels dos per separat.

MUNTATGE ALTERN: Consisteix en dues o més accions que es produeixen en el mateix moment però en llocs diferents i que, finalment, convergiran. Les escenes de persecució en serien un exemple.

TRUCS MUNTATGE: 
-CROMA: Tècnica audiovisual que consisteix en la substitució d'un fons per un altre mitjançant ordinador.

-EL·LIPSIS: Una el·lipsi és un salt en el temps o en l'espai. L'espectador no perd la continuïtat de la seqüència encara que s'han eliminat passos intermedis.

FLASHBAC: Et torna a un moment del passat.

FLAIXFORWARD: 
Et porta a un moment del futur.

CONTINÜITAT O RÀCORD: Registre dels diferents components d'un pla, com per exemple llum, moviments, posicions, i qualsevol altre detall necessari per supervisar un adequat ajustament entre pla i pla, de forma en l'espectador no es trenqui la il·lusió de seqüència i que es mantingui la continuïtat.

ESCENA: Cadascuna de les parts on intervenen els mateixos personatges.

REALITZADOR: Persona responsable de la realització de la pel·lícula sobretot en els aspectes tècnics i artístics.

PLA SEQÜÈNCIA: Tècnica de planificació del rodatge en què la càmera no deixa de rodar durant un temps bastant dilatat; s'hi poden usar tràvelings i diferents grandàries de plans i angulacions en el seguiment dels personatges o en l'exposició d'un escenari.

VEU EN OFF: Veu que es troba fora del camp de la imatge, però que la complementa i l'enriqueix; normalment s'hi afegeix durant la gravació sonora.

DOBLATGE: És un procés de post-producció audiovisual que consisteix en substituir el diàleg original d'una pel·lícula, reportatge, programa, documental, etc., per una nova gravació de veus.

BSO: És el conjunt de paraules, sons i música que acompanyen una pel·lícula.

LEITMOTIV: Assumpte central, tema característic que es repeteix al llarg d'una composició musical.

___________________________________________________________________________________

COLOR:  
Tot color és llum i, depèn de la quantitat obté un color o un altre.

COLORS PRIMARIS: Són els colors dels que parteixen altres; groc, cian i magenta. 

COLORS SECUNDARIS: 
Els aconseguim amb la barreja dels primaris: verd, taronja i violeta.

COLORS TERCIARIS: Matisos d'un color, barreja entre un color i un de secundari (marró...).

TO: Color o matís.

ACROMATÒPICA: Visió en blanc i negre.

SATURACIÓ I VALOR: Intensitat del color pur (llum i brillantor).

COLORS ADDITIUS: La seva barreja crea el blanc.

COLORS SUBSTRACTIUS: Creen el negre.

COLORS FREDS: Aquells colors que tenen un mínim de lluminositat (verds, blaus i violetes).

COLORS CÀLIDS: 
Aquells colors que contenen més lluminositat.

CERCLE CROMÀTIC: El cercle cromàtic ens ajuda a veure els colors i els seus oposats, per veure contrasts.

_________________________________________________________________________________

POSTPRODUCCIÓ: Lloc on s’acaba de retocar tot.

JINGLE: Cançó creada especialment pel producte o per la marca. La música base pels anuncis.

CREATIVITAT I NOMBRE D'IMPACTES: Dos termes bàsics a l’hora de la creació d’un anunci. Emplaçament del producte al col·locar-lo a una pel·lícula, videoclip...

IN-GAME: Publicitat en els decorats dels jocs existents.

ADVER-GAME: Creació de jocs especialment per un producte, no veus el logotip pels voltants, sinó que és el protagonista.

CODIS ÈTICS: Publicitat agressiva com pugui ser el masclisme etc...

ESLÒGAN: Frase publicitaria, identificativa en context politic o comerçal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada